ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ
Özel Öğrenme güçlüğü genellikle çocukların okulda başarısız olmaya başlamasıyla fark edilir. Çocuklar temel okuma becerilerini öğrenmede veya anlamada güçlük yaşar. Aynı şekilde yazma ve matematik alanlarında görülen öğrenme sorunları da belirtisi olabilir. Bazı çocuklar ise temel okuma yazma matematik becerilerini kolayca öğrenir ama problem çözme ya da daha yüksek seviyedeki akademik becerileri uygularken problemlerle karşılaşılır.
Özel öğrenme güçlüğü zeka ya da motivasyon ile ilgili bir sorun değildir. Sadece beynin farklı çalışması ile ilgilidir. Bu fark, bilgileri almayı ve işlemeyi etkiler.Öğrenme bozukluğu beynin alma, işleme, saklama, cevap verme ve iletişimle ilgili yeteneklerini etkiler.
Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar ve yetişkinler görme, duyma ve anlama sonucu edinilen bilgileri farklı işler. Bu yeni bilgi ve becerileri öğrenme ve bunları kullanmada sorunlar yaşayabilirler. Özel öğrenme güçlüğünün en yaygın türleri okuma, yazma, matematik, mantık, dinleme ve konuşma ile ilgili sorunları içerir.
Özel öğrenme güçlüğü olan bir çocuk diğerlerine çok farklı görünebilir. Kitapları seviyor ama matematik anlayamayan bir çocuk, okuma ve heceleme öğrenirken sorunlar yaşayabilir. Yine başka bir çocuk birisi yüksek sesle konuşunca onu anlamakta güçlük çekebilir. Sorunlar çok farklı olsa da hepsi özel öğrenme güçlüğünün işareti olabilir.
Öğrenme sorunu olan bir çocuğa Özel Öğrenme Güçlüğü tanısı konabilmesinin ilk şartı, çocuğun zekasının normal ya da normalin üstünde olmasıdır.
Özel Öğrenme Güçlüğü teşhisi bir uzman tarafından yapılır. Uzmanın yapacağı test,anamnez ve gözlem sonucunda öğrenme bozukluğu tanısı konur.Test yapabilecek ve öğrenme güçlüğü tanısı koyabilecek uzmanlar şunlardır:
Klinik psikologlar
Okul psikologları
Çocuk psikiyatristleri
Eğitim psikologları
Gelişim psikologları
Nöropsikolog
Psikometrist
Konuşma ve dil terapisti
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN BELİRTİLERİ
Okul Öncesinde Görülen Belirtiler
İlkokulda Görülen Belirtiler
Ortaokulda Görülen Belirtiler
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ ÇEŞİTLERİ
DİSLEKSİ |
Okuma Sorunu |
Sorunları konuşma, okuma, yazma, heceleme |
DİSGRAFİ |
Yazma güçlüğü |
El yazısı ve yazma ile ilgili sorunlar |
DİSKALKULİ |
Matematik Öğrenme Güçlüğü |
Matematik problemlerini yaparken zorlanma, zaman ve para kavramını anlamakta zorlanma |
DİSPRAKSİ(Duyusal Entegrasyon Bozukluğu) |
İnce Motor Becerilerde Zorlanma |
El-göz koordinasyonu, denge, el becerisi ile ilgili sorunlar |
DİSFAZİ/AFAZİ |
Konuşma Dili İlgili Güçlükler |
Fakir konuşma dili, okuduğunu anlama sorunları |
İŞİTSEL İŞLEME BOZUKLUĞU |
İşittiği Sesler Arasındaki Farkları Ayırt Etmede Güçlükler |
Okuma, anlama, dil ile ilgili sorunlar |
GÖRSEL İŞLEME BOZUKLUĞU |
Görsel Bilgileri Yorumlama Güçlüğü |
Okuma, matematik, haritalar, grafikler, simgeler, resimler ile ilgili anlama sorunları |
DİSLEKSİ
Kişinin normal veya üstün zeka düzeyinde olmasına rağmen okuma, yazma ve dil becerilerinde problem yaşamasına sebep olan özel öğrenme bozukluğudur.
Genellikle okuma bozukluğu şeklinde gözlemlenen disleksi, dikkat ve hafızayı da etkilemektedir.
Dislekside okurken atlama, anlamı bozma, harf – ses uyumu bozukluğu, hızlı okuyamama, harflerin ya da hecelerin yerini değiştirme, heceleme ya da anlamama gibi bir takım bozukluklar görülür.
DİSLEKSİNİN BELİRTİLERİ
OKUL ÖNCESİ ( 3-5 YAŞ )
İLKOKUL
ORTAOKUL
Yazılı bir metni çözümlemekle (harf ve ses ilişkisini kurarak, kelimeleri doğru olarak okumak) ile ilgili olan disleksi, okuma faaliyetinin doğruluğu ve okumanın akıcılığı yetileri otomatik hale gelmediği zaman kendini gösteren bir durumdur. Dislektik çocuğun okuma güçlüğü belirtileri okuma yazma öğrenimi süreci ile başlar. Bu yüzden çocuk birkaç yıl eğitim alana kadar disleksi tanısı konulamaz. Ancak okuma yazma becerilerinin gelişimi için gerekli olan pek çok temel beceri vardır. Bu becerilerde gözlenen yetersizlikler, risk faktörü taşıyan bireylerin farkedilebilmesi için önemli ipucu niteliği taşımaktadır.
Dislektik bir çocuk harfleri tanımakta, harfleri seslendirmekte, bu becerileri otomatikleştirmekte ve hızlı bir şekilde çözümlemede zorlanır. Dislektik öğrencilerin sesli okumaları yaşlarına, okul düzeylerine ve aldıkları eğitime göre beklenenden daha yavaş ve yanlıştır.
Genel olarak yapılan okuma hataları şunlardır:
Dislektik öğrenciler tarafından yapılan en yaygın yazım hataları şunlardır:
Benzer sesteki harfler: b-d-t; f-v; k-g…
Benzer görünüşteki harfler: b-d; n-u ; ı-i; o-ö; u-ü;a-e…
Hem benzer seste hem de benzer görünüşte olan harfler: b-d; m-n; o-ö; u-ü….